Tuesday, May 10, 2005

Re: Quiz Berlaar; Walter repliceert

> Quiz: 5de FC De Weerdt-quiz 07/05/05 Berlaar
> 3de op 46 met 113 op 135.

Ik voel me geropen om de puntjes op de i te zetten, want dit rapport
bevat enkele onwaarheden.


> Hombrette kwam mooi op tijd en zelfs Bok was niet veel te laat:
> het was dan ook wel zeer dichtbij van Grrrrobbendonk.

Inderdaad, dus dat heb ik zeker op prijs gesteld.
Als ge nog eens wat kwissen in de voorkempen wilt doen : graag !


> De eerste ronde ging vlot: we haalden een grand slam (10/10),
> mede dankzij de herhaling van vraag 9 want we hadden niet gehoord
> in welk jaar er een Maltese tanker voor Bretagne verging
> (1999 en dus de Erica en niet de Torrey Canyon).

Nu voel ik me verraden. Ge hebt de hele tijd uw twijfel zitten verkondigen
tussen Erica en een zekere "Amoco Cadiz". Slechts dankzij Stephan's
schaamteloze assertiviteit om een herhaling aan te vragen, zijt ge er
uiteindelijk zeker van geworden wat te kiezen. Nu blijkt dat ge een heel
verschillend alternatief in gedachten had ?!


> De tweede ronde ook goed met 9 op 10 doordat we de Head And Neck Support
> als HNS hadden afgekort en niet als HANS.

Laten we eerlijk zijn : dit is geevolueerd van "Head + Shoulders Protection" HSP
tot "Head + Neck Protection" HNP. We zaten dus toch nog een eindje verwijderd
van het juiste antwoord; zoals gij het doet uitschijnen zou de jury al wel
heel streng moeten geweest zijn om een bijna-juist antwoord af te keuren.


> In de derde ronde ook 1 foutje door de delivery-service van Collruyt: Collivery en niet de Collishop.

Colli is een Italiaans woord voor pakje, denk ik, vandaar de afgeleide namen
Collivery en Collishop. Nochtans is Colruyt een Vlaamsche eigennaam, en daar
heeft die dubbele L niks te zoeken.


> Een sterke herkenning was er met Mae West (toen ze nog niet opgeblazen was

Ik zou zeggen dat het eerder een zwakke, aarzelende herkenning was,
bij gebrek aan een betere gok. Als ge op een geluksdag 3 tot 4 punten
meer had gewild op deze kwis, dan vind ik dat ge hier moet toegeven
dat we eigenlijk al geluk hebben gehad met deze vraag.


> Van een pitsstop van Stephan maakten we gebruik om mazout nog exotischer te maken:
> voortaan moet dit geserveerd worden met een rand gedoopt in de Bearnaise.
> De smaak dat dit oplevert, gelieve u te wenden tot Stephan.

Foto's zijn ter beschikking.


> Maar in ronde 6 liep het een eerste keer mis: het groene ei was toch van een kip
> (gesuggereerd door secri - hij had moeten doordrukken) en niet van een kwartel,

Navraag bij mijn stiefmoeder, die ook al "cholesterol-arme" eieren kocht,
leert dat deze beslist niet groen zijn. De jury heeft ons toch wel een beetje
op het verkeerde been gezet door al die eieren groen te schilderen voor de kwis.


> Groot was onze verbazing toen we toch eerste stonden: onze tussenronde was feilloos (als enigste).

Een scenario dat me van ergens bekend voorkomt, met een soortgelijke verbazing
tot gevolg.


> De tussenronde begon wel vlot, maar we zaten toch snel vast op 'car-na-val'

Een jury die de moeite neemt om elk antwoord kritisch te evalueren
(zoals bij CSK-Everberg) zou ook "afvalberg" hebben goedgerekend.


> en ook op het spreekwoord met de klinkers. Veel opgezocht maar niets gevonden.
> Dat blijft toch ons zwak punt na het legendarische dubbele onvindbare gezegde
> 1x klinkers en 1x medeklinkers in dezelfde quiz!) 'een ezel stoot zich geen
> twee maal aan dezelfde steen', was het nu weer een dier dat we niet vonden:
> 'al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding'.

Ik vind het vergeeflijk om dit, zelfs na lang zoeken, niet te vinden.
Dit is gewoon te moeilijk, en niet in verhouding met de rest van de kwisvragen.


> Ronde 7 was een echt fiasco: 5/10 door de Hongaarse nationale drank (?unicum? - niet te drinken!!!)

Andermaal kunnen we er sterk aan twijfelen dat de jury hier wel met kennis
van zaken oordeelt. Allicht hebben ze ergens in een toeristische brochure
zien staan dat de Hongaarse nationale likeur een unicum is (door zijn
ondrinkbaarheid), en hebben die analfabetische boerkens van de Kempen dus
maar gekonkludeerd dat unicum de naam van die drank is.


> En bij de juiste schrijfwijze van het Franse Gellingen ging secri weer
> de mist in: in plaats van zijn gedacht te moeten doordrukken op spellingsvragen
> zou hij daar beter op passen - of anders daar door anderen centimeters op laten
> inzetten (want we hebben ze helemaal niet gebruikt!)! Het is dus dubbele h:
> Ghislenghien.

Niet akkoord met deze voorstelling van zaken.
De 'h' is op de twee plaatsen overwogen, en zelfs op allebei werd geopperd.
Er werd in unanimiteit besloten dat "Ghislengien" de meest waarschijnlijke
spelling was. 198 hits op Google, trouwens; nu ja, weliswaar >32.000 voor
Ghislenghien :-)


> Volgende quiz begint met het in publiek verkondigen van ieders eigen Quetelet-index,
> die dan wordt vergeleken met deze van de vorige quiz!

Als ge ons vergelijkt met de pensomvang van sommige andere kwisploegen,
dan vind ik dat we ons geen zorgen moeten maken over onze kotelet-index.


> En dan de dooddoener - voor secri - van de quiz: een heel verhaal over
> de Grootste Belg en uitvinder van een plastiek. Niet meer gehoord wat ze
> nu vroegen en Bakeland opgeschreven, maar ze vroegen dus bakeliet.

Dit was inderdaad zeer spijtig, maar daar tegenover staat dat niemand
van de ploeg moeite heeft gedaan om de vraag te beluisteren. Andermaal
vind ik dit een verantwoordelijkheid van de hele ploeg.



> Dan was het lang en bang afwachten op de uitslag.
> En ja, we waren gezakt naar de derde plaats: 3 punten achter Piet Fluwijn
> en zijn B's en 1 achter Psychoburger. Gelukkig was onze schiftingsvraag
> iets beter dan Postiljon zodat we nog 3de bleven.

Ik snap het niet. Ik dacht dat ploegen 2 en 3 allebei 113 punten haalden,
maar dat we door onze slechtere schiftingsvraag de oneervolle 3de plaats
haalden.


> Wat was er te zeggen over de quiz:
> Hij lag ons! Soms wat dommere vragen maar daar zijn we blijkbaar goed in.

Hee zeg, heu, .... hmm.


> Maar wat wel godgeklaagd was, was de lange tijd dat het duurde alvorens
> de eindstand werd afgeroepen (> 45 min.). Blijkbaar moest eerst iedere
> tafel betaald hebben. Dat is iets wat maar zeer matig door ons geapprecieerd werd,

Ik blijf erbij dat we een krachtig statement hadden moeten uiten tegen dit
soort van gijzeling, door na 30min het af te bollen zonder prijs.


> en dan nog terug de omzwervingen - ik kwam zelfs uit in Grrrrobbendonk!

Verhip ??! Had dan effe binnengesprongen, ik was nog wakker tot 03u :-)


> Ik heb immers geen vrouwenstem in mijn auto die zegt waarheen te rijden.).

Prijs u gelukkig. Ik heb een vrouwenstem in de auto die zegt dat ik altijd
verkeerd rij, dan nog een vrouwenstem die voortdurend "wa-wa da-da" brabbelt
en tenslotte nog een vrouwenstem die alleen maar "weeeeihhh !!" krijst.

5 Comments:

At May 11, 2005 at 7:36 AM, Anonymous Anonymous said...

Bok, proficiat met Uw 3e vrouwenstem, join the club... Uw 1e vrouwenstem herinner ik me nog levendig ;-) In mijn auto weerklinkt het enigszins anders: "Mijn krokodil!" of "Mijh konijnh!" Dat laatste kan geen toeval zijn, overigens.

 
At May 27, 2005 at 1:02 AM, Blogger Dirk dB said...

Ge zijt Konijn of ge zijt het niet hee! Hoe gaat het met Konijn Diezijn - nog nieuwe produkties op komst?

 
At June 16, 2005 at 7:27 AM, Anonymous Anonymous said...

Euhm... Neen, momenteel niks nieuws onder de zon (kan ook moeilijk als je godganse dagen in een hol vertoeft). Ik zal je wel waarschuwen mocht daar verandering in komen ;-)

 
At January 12, 2008 at 4:12 PM, Anonymous Anonymous said...

Unicum is weldegelijk de naam van de likeur. Het brouwsel bestaat reeds sinds 1790 en bevat alcohol, suiker kruiden en plantenextracten. Het heeft een gouden kruis in een rode cirkel als embleem. Heb er een flesje van staan en is zeker niet slecht.

 
At December 11, 2009 at 4:09 PM, Anonymous Anonymous said...

wat ik zocht, bedankt

 

Post a Comment

<< Home